Historie

De bestelbus van Citroën, de HY of type H, werd tussen 1947 en 1982 geproduceerd.

Met zijn karakteristieke ‘golfplaatcarrosserie’ was de HY een bekende verschijning in Europa. De auto bleef 34 jaar lang vrijwel onveranderd in productie, een record voor een bestelwagen. Er zijn in totaal 475.000 exemplaren gebouwd. De praktische laadruimte werd voor allerhande doelen toegepast, waaronder het vervoeren van landbouwgoederen, tot het gebruik voor ziekenvervoer.

De eisen voor het ontwerp van de HY waren enigszins gelijk aan die van een 2CVvoorwielaandrijving, een laag brandstofverbruik en een goede wegligging. De eerste blauwdrukken van deze auto lagen al op de werktafel tijdens de Tweede Weeldoorlog, maar het eerste prototype rolde pas ná 1945 van de band, werd ‘HZ’ genoemd.

Het ontwerp van de HY is niet gebaseerd op de zelfdragende carrosserie. De wens was een chassis met opbouw. Alle techniek lag in de voorkant van de auto geconcentreerd (motor, versnellingsbak en aandrijving). Het voordeel hiervan is dat een HY vrij gemakkelijk kan worden verlengd, door vlak achter de cabine de auto als het ware door midden te zagen; hierbij hoeven alleen de chassisbalken en de remleidingen te worden verlengd. Verder heeft de auto een vlakke lage laadvloer, doordat de cardanaandrijving vanwege de voorwielaandrijving ontbreekt.

De HY is in vele honderden varianten verschenen. Als camper, horecaverkoopwagen, pick-up, paardentransportwagen etc.

In België was de HY favoriet als rijdend frietkot en in Nederland was de HY onder meer te zien in Sesamstraat.

Tussen 1963 en 1970 werd de HY ook geassembleerd in Nederland, bij Citroën Nederland aan het Stadionplein in Amsterdam. De productie lag op zo’n 400 auto’s per jaar.

 

Constuctam caravans geschiedenis.

Constructam bouwde heel karakteristieke caravans, die nog steeds gewild zijn bij de liefhebbers. De bouwer die in het Belgische Temse was gevestigd, is in 1958 haar productie begonnen.

Wat opvallend is aan de caravan is de grote raampartij aan de ronde voorkant. In 1960 kwamen de eigenaren met een revolutionaire ontwikkeling: een serie caravans gedeeltelijk van polyester en gedeeltelijk van aluminium. Ze waren zeer bijzonder van stroomlijn, en beschikten over perfecte rijeigenschappen.

De onderbouw was namelijk meer dan twee keer zo zwaar als de bovenbouw, waardoor het zwaartepunt laag in de caravan lag.

Aanvankelijk was er een werkplaats van circa 4000 m2. Deze bleek echter te klein en werd het terrein waarop de werkplaats stond vergroot tot circa 26000 m2. Hierop werden nieuwe, moderne werkplaatsen gebouwd, waaronder een nieuwe montagehal van 5000m2.  Het nieuwe kantoorgedeelte en de showroom werd 10000 m2 groot.De showroom werd kort voor de productie van 1967 klaargemaakt en in gebruik genomen. Zo kwam er een totaaloppervlakte van 10000 m2 gebouwen en 30000 m2 terreinen beschikbaar voor de  werkzaamheden. Constructam was niet alleen een montagebedrijf, maar het had ook een staalafdeling voor het herstel van constructies, onderstel en alle onderdelen, een meubelmakerij waar alle meubilair werd geproduceerd en een kunststofafdeling voor het maken van de polyester bovendelen.

In de jaren 70 van de 20e eeuw krijgt Constructam het steeds moeilijker, omdat de productiemethode van de caravans zeer arbeidsintensief is. Daarbij blijkt dat de bodem soms te lijden heeft van rottingsverschijnselen, omdat zich tussen de wanden van de caravan condens vormt.
In 1982 wordt de productie van de Constructamstop gezet. Onder de naam Mirage Caravans wordt een doorstart gemaakt en in 1985 wordt de naam Constructam Caravans verkocht aan Chateau Caravans te Budel (Nederland).

WAT ZIJN NOU DE BIJZONDERE KENMERKEN VAN DE CONSTRUCTAM CARAVANS:

  • Buitengewoon hoge veiligheid.
  • De rijeigenschappen, bewerkstelligd door het lage zwaartepunt als resultaat van de bijzondere bouwwijze, belangrijke staalconstructie en enorm licht kunststof bovendeel en het gebruik van torsivering.
  • Buitengewoon goede isolatie: de caravans zijn zeer geschikt voor kamperen in de winter. Dit komt door de polyesteropbouw, de 3 cm isolatie en de toegevoegde bodemisolatie uit kurk.
  • Snelheid: het geringe gewicht en de mooie stroomlijn van de opbouw maakt dat de weerstand bij wind aanzienlijk verminderd.
  • Sierlijke vormgeving: de Constructam Caravans hebben een prachtige afwerking en er is gebruik gemaakt van eersteklas materialen. Alle types zijn perfect uitgevoerd en de sierlijk vormgeving is kenmerkend voor de Constructam Caravans waardoor ze op afstand al herkenbaar zijn.